LATAR
BELAKANG
Bagi melaksanakan
pengurusan SPBT yang cekap dan efisien, Jabatan Pendidikan Negeri (JPN)
dipertanggungjawabkan sepenuhnya dalam tugas-tugas pengawasan dan penyeliaan
terhadap pengurusan dan pelaksanaan SPBT di peringkat Pejabat Pendidikan Daerah
(PPD) dan sekolah.
Pengurusan dan pelaksanaan SPBT memerlukan persefahaman
dan kerjasama yang erat di semua peringkat pengurusan iaitu Bahagian Buku Teks
(BBT), Jabatan Pendidikan Negeri (JPN), Jabatan Agama Islam Negeri (JAIN),
Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) dan sekolah.
Setiap peringkat pengurusan hendaklah berperanan secara efisien selaras
dengan tugas dan tanggungjawab yang ditetapkan.
PERANAN
SEKOLAH
Sekolah berperanan
mengurus dan melaksanakan SPBT seperti yang ditetapkan oleh Kementerian
Pendidikan Malaysia. Untuk memastikan
pengurusan dan pelaksanaan SPBT berjalan lancar dan efisien, personel yang
terlibat dengan program SPBT wajar melaksanakan tugas dan tanggungjawab
masing-masing.
Pengurusan dan pelaksanaan SPBT peringkat sekolah
melibatkan Pengetua, Penolong Kanan Pentadbiran (PK Pentadbiran), Penolong
Kanan Hal Ehwal Murid (PK HEM), Penolong Kanan Kokurikulum (PK Kokurikulum),
Penyelaras SPBT, Penyelaras Tingkatan, Guru Tingkatan, pelajar dan juga ibu
bapa/ penjaga.
PERANAN
DAN TANGGUNGJAWAB PENGETUA
Pengetua
merupakan pelaksana utama dasar-dasar berkaitan SPBT di sekolah dan
Pengetua hendaklah
menimbulkan kesedaran dan rasa tanggungjawab terhadap pengurusan dan
pelaksanaan SPBT kepada semua guru, staf sokongan sekolah, murid serta ibu
bapa/ penjaga.
Pengetua
mempunyai tugas dan tanggungjawab seperti berikut:
(a)
Mengadakan semua kemudahan yang
diperlukan di sekolah seperti Bilik Operasi SPBT Sekolah (BOSS) serta kelengkapan,
fail, buku stok, cop SPBT, borong-borang maklumat yang berkaitan.
(b)
Menubuhkan Jawatankuasa SPBT Sekolah.
(c)
Bertanggungjawab terhadap ketepatan dan
kesahihan semua data dan maklumat berkaitan dengan SPBT.
(d)
Melantik Penyelaras SPBT dan AJK Guru
SPBT yang berdedikasi dan bertanggungjawab.
(e)
Menerima bekalan buku teks SPBT daripada
penerbit atau pengedar dan menandatangani Sijil Akuan Penerimaan/ Invois
setelah memastikan judul dan bilangan naskhah buku menepati Penyata Bekalan
Buku Teks (BTBT460).
(f)
Mengeluarkan surat penurunan kuasa
penerimaan buku teks SPBT semasa ketiadaan pihak Pentadbir Sekolah dan
Penyelaras SPBT.
(g)
Memastikan penubuhan dan pelaksanaan
Kelab SPBT di sekolah.
(h)
Memastikan pelupusan buku teks SPBT
dibuat dari semasa ke semasa.
(i)
Mengesahkan buku stok SPBT yang ditutup
pada 31 Disember setiap tahun.
PERANAN
DAN TANGGUNGJAWAB PENOLONG KANAN HAL EHWAL MURID (PK HEM)
PK HEM bertanggungjawab
membantu Pengetua dalam pengurusan dan pelaksanaan program SPBT di sekolah.
PK HEM mempunyai
tugas dan tanggungjawab seperti berikut:
(a)
Berperanan sebagai Timbalan Pengerusi Jawatankuasa
Pengurusan SPBT sekolah.
(b)
Meneliti dan melaksanakan semua arahan
yang berkaitan dengan SPBT.
(c)
Merancang pengurusan SPBT di sekolah
dengan bantuan Penyelaras SPBT.
(d)
Menyediakan dan mematuhi takwim SPBT
sekolah.
(e)
Menyediakan dan menyimpan maklumat SPBT.
(f)
Memastikan semua maklumat dan data yang
dikemukakan kepada PPD adalah benar dan tepat.
(g)
Menyemak buku stok SPBT yang dikemaskini
dari semasa ke semasa.
(h)
Menjalankan pemeriksaan fizikal buku
teks SPBT di tangan murid dari semasa ke semasa.
(i)
Melaporkan lebihan/ kekurangan buku teks
SPBT di sekolah kepada PPD/ JPN.
(j)
Membuat tindakan susulan terhadap
teguran, aduan atau laporan berhubung dengan pengurusan dan pelaksanaan SPBT.
PERANAN
DAN TANGGUNGJAWAB PENYELARAS SPBT
Penyelaras
SPBT berperanan penting dalam pengurusan SPBT di sekolah. Oleh itu, Penyelaras SPBT ini dilantik khas
oleh pihak sekolah bagi mengurus dan melaksanakan program SPBT di sekolah.
Tugas
dan tanggungjawab Penyelaras SPBT adalah seperti yang berikut:
(a)
Pengurusan
Skim Pinjaman Buku Teks
(i) Menghayati,
mematuhi dan melaksanankan semua arahan berkaitan dengan SPBT.
(ii) Mendapat
dan merumuskan data enrolmen murid daripada pihak sekolah.
(iii) Melaporkan
masalah berkaitan dengan SPBT kepada PK HEM untuk tindakan selanjutnya.
(b)
Penentuan Keperluan Buku Teks
(i) Mendapatkan
data enrolmen murid yang tepat.
(ii) Menyediakan
permohonan keperluan buku teks SPBT dengan tepat dan benar.
(iii) Merujuk
Pengetua tentang pembukaan / penutupan kelas dan penawaran mata pelajaran
baharu sebelum membuat pesanan buku teks.
(i) Menyelaras
pengagihan dan pemulangan buku teks SPBT murid melalui guru kelas.
(ii) Menyelaras
dan menyemak pengisian Borang Rekod Pinjaman Buku Teks.
(iii) Mengedar
dan mengumpulkan semula Surat Akuan Penerimaan Buku Teks.
(iv) Mengurus
penggantian buku teks SPBT yang dirosakkan / dihilangkan oleh murid.
(b)
Pengurusan Bilik Operasi SPBT Sekolah
(BOSS)
(i) Mengurus
Bilik Operasi SPBT Sekolah (BOSS).
(ii) Mengurus
dan mengemaskini semua fail serta buku stok SPBT dari semasa ke semasa dengan
kerjasama Ahli Jawatankuasa SPBT Sekolah.
(iii) Membuat
pemeriksaan fizikal buku teks SPBT yang diterima dan yang disimpan di BOSS
serta di tangan murid dari semasa ke semasa.
(iv) Mengurus
pelupusan buku teks SPBT dari semasa ke semasa.
(v) Merancang
dan melaksanakan aktiviti baik pulih buku teks SPBT.
(c)
Kelab SPBT
(i) Membantu
Penolong Kanan Kokurikulum menubuhkan Kelab SPBT, membentuk perlembagaan dan
peraturan Kelab SPBT di sekolah.
(ii) Menjadi
guru penasihat Kelab SPBT sekolah.
(iii) Membimbing
pelaksanaan aktiviti Kelab SPBT sekolah.
PERANAN
DAN TANGGUNGJAWAB GURU TINGKATAN
Guru Tingkatan
berperanan memastikan pinjaman buku teks SPBT diedarkan kepada semua murid
warganegara. Guru Tingkatan wajar memupuk rasa sayang, sikap bertanggungjawab
dan menghargai buku teks SPBT serta menimbulkan kesedaran tentang faedah yang
diterima oleh murid melalui SPBT.
Guru Tingkatan mempunyai peranan dan tanggungjawab
seperti yang berikut:
(a)
Bekerjasama dengan Penyelaras SPBT dalam
pengurusan dan pelaksanaan SPBT sekolah.
(b)
Mengagih atau mengumpul semula buku teks
SPBT kepada/ daripada murid.
(c)
Mengisi Borang SPBT G dan mendapatkan
pengesahan penerimaan dan pemulangan buku teks SPBT daripada murid.
(d)
Memastikan murid melengkapkan maklumat
diri di ruangan yang disediakan pada cap SPBT dalam buku teks SPBT.
PERANAN
DAN TANGGUNGJAWAB IBU BAPA/ PENJAGA
Ibu bapa/ penjaga
seharusnya memupuk rasa sayang, sikap bertanggungjawab dan menghargai buku teks
SPBT dalam kalangan anak/ tanggungan mereka.
Ibu bapa/ penjaga
mempunyai peranan dan tanggungjawab seperti yang berikut:
(a)
Memastikan buku teks SPBT yang dipinjam
oleh anak/ tanggungan mereka dikembalikan pada masa yang ditetapkan.
(b)
Menggantikan buku teks SPBT yang
dihilangkan atau dirosakkan oleh anak/ tanggungan.
(c)
Memastikan anak/ tanggungan membawa buku
teks SPBT ke sekolah dan menjaga keselamatan buku teks SPBT dengan baik.
PERANAN
DAN TANGGUNGJAWAB MURID
Murid seharusnya
mempunyai sikap tanggungjawab dan sayang akan buku teks dengan cara:
(a) Membalut
buku teks SPBT.
(b) Menjaga
kebersihan dan keselamatan buku teks SPBT.
(c) Mengembalikan
buku teks SPBT yang dipinjam pada masa yang ditetapkan.
(d) Menggantikan
buku teks yang hilang/ rosak.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan